Intern gepensioneerden
Vraagje. Hoeveel gepensioneerden heeft uw organisatie eigenlijk in dienst? Geen? Denk nog eens na. Zeker weten?
Let wel. Ik doel niet op de werknemers die de prachtige leeftijd van 67 hebben bereikt en die, nadat zij een beeldig horloge van u hebben ontvangen, fijn van hun vrije tijd en hobby’s kunnen gaan genieten. .
Nee. Ik doel op die werknemers, waarmee u nog jaren wilt werken, maar waarvan het lijkt alsof zij nu al niet meer vooruit te branden zijn. Alsof het plezier in het werk verdwenen is, zij niet meer overtuigd zijn van hun eigen kennis en kunde en dit zeker niet meer optimaal weten in te zetten. Ai! Dat lijkt een heel harde uitspraak. Maar, eerlijk uw vinger opsteken als u ze herkent! Confronterender nog, het kan best zijn dat u zélf ook het gevoel heeft dat u vast zit, dat u de boel niet meer vlot weet te trekken.
‘Intern gepensioneerden’
Het is niet mijn eigen term. Een klant uit de zorg had het vorige week in een gesprek over de ‘intern gepensioneerden’ in zijn organisatie. Wow, daar schrok ik zelf wel even van. En nee, hij bedoelde dit niet denigrerend. Ik ken hem juist als iemand met een enorme compassie voor zijn medewerkers. Hij sprak zijn grote zorg uit over een groeiende groep werknemers waar hij steeds minder vat en zicht op leek te hebben. Die steeds minder plezier in het werk leken te hebben, hun werkzaamheden wel uitvoerden maar zich zeker niet meer proactief inzetten voor de organisatie. Werknemers die ooit, leergierig en vol ambitie, in de organisatie kwamen werken, maar die gaandeweg hun passie leken te verliezen. Van ontwikkeling of gedragsverandering van de medewerkers was volgens de klant – en dat ondanks de inzet van vele trainingen en cursussen – eigenlijk weinig sprake meer. Hoe was dit zo gekomen?
En dit juist nu zijn – snelgroeiende- organisatie zoveel uitdagingen het hoofd te bieden had. Zelfsturende teams, veranderde eisen aan de kwalificaties van het personeel, verregaande automatisering, bezuinigingen. Het duizelde de klant.
Wat ontzettend jammer, ik voelde mee met mijn klant, herkende de signalen. Tegelijkertijd was ik heel blij dat hij mij dit toevertrouwde. Want dit kan echt anders.
Uw medewerkers weer in beweging
Met mijn trainingen breng ik uw medewerkers of uw eigen afdeling weer in beweging. . Ik leer hen hoe zij weer regie kunnen pakken over eigen leven en loopbaan en hoe zij weer proactief in hun werk komen te staan. Zij en u krijgen (hernieuwd) inzicht in kwaliteiten en competenties en hoe u deze optimaal, naar ieders wens en vermogen kunt inzetten. Wilt u samen met uw medewerkers weer vol passie en plezier bouwen aan een professioneel en bloeiend bedrijf? Neem dan nu contact met mij op om een LevenLangLeren-gesprek in te plannen.